Венгрия между двумя войнами. 1919-1944
Вторая мировая война
Венский арбитраж
ХЕППЕШ АЛАДАР Собранци Шандор

Деже Сентдьёрдьи (vitéz Szentgyörgyi Dezső )

1

©

2

Деже Сентдьёрдьи родился в 1915 году в городе Kőkúttapasztón.

Окончил школу в городе Enyingen. Когда ему исполнилось 18 лет добровольно пошел в Венгерскую Армию и закончил с отличием летную школу в городе Székesfehérvár. Преподаватели сразу приметили интеллигентного парня и содействовали его переходу на авиациооные офицерские курсы, которые он с отличием окончил в 1938 году

Начал служить во 2 истребительной эскадрильи 1-го авиаполка. В мае 1942 в составе легендарной 1-й истребительной эскадрильи 1-го авиаполка  "Darázs" был отправлен на Восточный фронт. Летал на самолетах  "Héja" и "Messerschmitt - 109".

Провел около 18 месяцев в зоне боевых действий, участвовал в 141 вылете, в которых имел 7 побед. Продолжил службу в легендарной эскадрилье "Puma", в составе которой защищал небо над Будапештом. К концу службы на его счету было более 300 вылетов и 33 победы.

В 1945 году попал в плен. Через год стал летчиком в компании MASZOVLET.

До 1950 года летал на самолетах типа Li-2. Политические события пятидесятых не обошли его стороной. Он был осужден и вышел из тюрьмы в августе 1956 года.

 перевод в стадии подготовки

Lelkierejének, szorgalmának és kitartásának köszönhetően került vissza a MALéV-hez. Tehetséges volt, értette a dolgát, így egyre feljebb jutott a ranglétrán. Az IL-14-es és IL-18-as típusok repülőkapitányaként a legjobb pilóták közé tartozott. 1971 augusztus 28-án a koppenhágai Kastrup repülőtere előtt, leszállási manőver végrehajtása közben gépe a tengerbe csapódott. A legendás pilótának három hete lett volna a nyugdíjig.

 A baleset oka a mai napig ismeretlen. Az az ember volt, akinek halála után nem az számít, hogy 55 évet élt, hanem az, hogy 5 millió kilométert repült. Pályája során mindvégig a szerénység, az egyszerűség, a segítőkészség, a magas szintű szakmai felkészültség és a bajtársiasság jellemezte. Szentgyörgyi Dezső életének apró, és mégis fontos momentumait kell felidéznünk ahhoz, hogy tudjuk, ki is volt ő valójában. Egyik ilyen momentum az, amikor a háború végén ott állt Ausztriában, és a világ bármely pontjára mehetett volna, mert elegendő tudása volt ahhoz, hogy a gazdag országok szívesen fogadják. ő azonban hazajött, mert hitte, hogy itt a helye. A MASZOVLET-hez történő jelentkezése során először elutasították.

3A szovjet vezető azonban ragaszkodott hozzá, annak ellenére, hogy tisztában volt azzal, miszerint Szentgyörgyi 27 szovjet gépet lőtt le. Tudta jól, hogy ez az ember nem fasiszta, hanem kiváló pilóta. A háború összes résztvevője tisztelte őt. A magyarázat egyszerű. EMBER volt, csupa nagybetűvel. Amikor egy légi harc során az angol Mustang nem tudott visszalőni, Szentgyörgyi intett neki: menj! úgy gondolkodott, hogy a háború két dologról szól: egyrészt meg kell védeni a hazát, másrészt aki először lő, az marad életben. Namármost: aki nem tud lőni, az ott és akkor aligha lehet veszélyes, de ellenség végképp nem. Bátorsága már-már hátborzongató volt. A háborúban a PUMA ezred néhány napig a Wiener Neustadti repülőtéren állomásozott. Fabarakkban laktak, a gépek álltak a bokszokban.

Egy napon Szentgyörgyi Dezső palacsintasütéshez készülődött. Csakhogy jött a légitámadás. Mindenki szaladt, a bajtársak fedezékbe vonultak. Húsz perc alatt elvonultak a "látogatók", a fiúk meg visszaballagtak a barakkba. Legnagyobb megdöbbenésükre Szentgyörgyi fütyörészve dobálta a palacsintákat, és még ahhoz is volt kedve, hogy közben nevetve ugrassa a bajtársakat. Az egész háború alatt semmi nem fogott rajta. A sors furcsa iróniája egész élete, hiszen épségben végigküzdötte a háborút, túlélte a politikai üldöztetéseket, tevékenyen vette ki részét a magyar polgári repülés fejlesztésében, de nyugdíját már nem érhette meg. "Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse" - szólt és szól ma is a PUMA század jelmondata, ami Szentgyörgyi Dezső egész pályáját, életét jellemezte.